Chp چیست
 مخفف تولید همزمان برق و حرارت می باشد که یک فناوری است که با استفاده از طیف وسیعی از فن آوری ها و سوخت ها ، برق و انرژی حرارتی را با راندمان بالا تولید می کند. با تولید برق در محل، تلفات انتقال به حداقل می رسد و گرما که در غیر این صورت هدر می رود(در نیروگاه های حرارتی قدیمی)، به صورت فرآیند گرمایشی بخار، آب گرم و یا حتی آب سرد اعمال می شود. CHP می تواند در یک مرکز تجاری یا ساختمان واقع شود یا می تواند یک منبع انرژی منطقه ای، ریزشبکه باشد که انرژی الکتریکی و حرارتی را برای چندین فراهم می کند. تجهیزات CHP می توانند در صورت قطع شبکه، قدرت انعطاف پذیری بالایی داشته و می توان آن را با سایر فن آوری های تولید انرژی توزیع شده مانند فتوولتائیک خورشیدی (PV) و ذخیره انرژی استفاده کرد.
در طول تولید فرایند تولید برق، تقریبا دو سوم انرژی به صورت حرارت هدر می رود - به عنوان گرما در ماشین های تولید الکتریسیته، انتقال و توزیع  که در جو تخلیه می شود. با جذب و استفاده از گرمای که در غیر این صورت هدر می رود و با اجتناب از تلفات توزیع، CHP می تواند کارایی بیش از 80 درصد را در مقایسه با روش ها معمول(حداکثر 40 درصد) به دست آورد. به دلیل این افزایش کارایی، سیستمهای CHP کربن دی اکسید کمتری منتشر می کنند.

پیکربندی های مرسوم CHP
دو سیستم متداول CHP عبارتند از:

1-توربین احتراق یا موتور رفت و برگشتی، با واحد بازیابی حرارت
2- دیگ بخار با توربین بخار

1- توربین احتراق یا موتور رفت و برگشتی، با واحد بازیابی حرارت

 

توربین گاز یا موتور رفت و برگشتی با احتراق حاصل از گاز طبیعی، گازوئیل یا بیوگاز (biogas) و تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از آن به دوران ژنراتور، الکتریسیته تولید می کند. با استفاده از تجهیزات بازیابی گرما از توربین یا موتور از جمله مبدلهای حرارتی اگزوز و مبدل های صفحه ای آب تحت فشار این گرما به انرژی حرارتی به صورت بخار یا آب گرم تبدیل میشود که قابل بهره برداری در فرایند های ثانویه می باشد.

2-دیگ بخار با توربین بخار

 

 در این روش فرایند با تولید بخار در یک دیگ بخار آغاز میشود. سپس از بخار برای چرخاندن یک توربین و متقابلا ژنراتور برای تولید برق استفاده میشود. بخار خارج شده از توربین را میتوان برای تولید انرژی حرارتی در فرایند های ثانویه استفاده کرد. این سیستمها میتوانند از انواع سوختها مانند گاز طبیعی، نفت، زیست توده و زغال سنگ استفاده کنند. •
 کاتالوگ فن آوری های CHP شامل یک لیست جامع از فن آوری های CHP است و اطلاعاتی در مورد هزینه و ویژگی های عملکرد آنها ارائه می دهد. • کاتالوگ فن آوری های CHP زیست توده یک توصیف دقیق فناوری از سیستم های CHP زیست توده را ارائه می دهد.

شرکت بهره وری انرژی دشت خاوران  (Deashtkhavaran Energy Productivity Co)، پیشرو در صنعت تولید CHP، برای هر گونه خدمات از تامین تا بهرهبرداری، قادر به همکاری با مشتریان خود باشد.

CHP چیست

کاربرد های CHP

آیا مجموعه من کاندید خوبی برای اجرای طرح CHP می باشد؟

فرم ارزیابی اولیه

گاماهای اجرای پروژه CHP




/addon/form/1

برچسب ها
دیدگاه ها
ثبت دیدگاه

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق متعلق به شرکت بهره وری انرژی خاوران می باشد